Geoblog.pl    GregorioW    Podróże    Áit chónaithe: Éire    [W-1] Cudowna Stodoła

[W-1] Cudowna Stodoła

Irlandia
Irlandia, Barnhall

Spacerując przez osiedla jednorodzinnych domków, dochodzimy do głównej dzisiejszej atrakcji – Cudownej Stodoły (The Wonderful Barn), nietypowej 22-metrowej konstrukcji z roku 1743. Wybudowana wkrótce po klęsce głodu z lat 1740–41 służyła swego czasu za spichlerz. Jest też bardzo prawdopodobne, że Laura Catherine Conolly, wdowa po spikerze Irlandzkiej Izby Gmin, Williamie Conollym, chciała wesprzeć lokalną społeczność przez umożliwienie pracy zarobkowej przy budowie stodoły. Wonderful Barn znajduje się blisko krańca dawnych posiadłości Conollych i tworzy oś z ich rezydencją, Castletown House (co można wyraźnie zobaczyć na mapie powyżej). Budowla ma pięć poziomów, z których niektóre mogły być zamieszkane, a pozostałe służyły za magazyn zboża. Dodatkową ciekawostką są flankujące ją gołębniki o podobnym kształcie.

Nie ukrywam, że – nie doczytawszy notki z bloga Moja Zielona Irlandia – łudziłem się, że na górę można się po śmiesznych kręconych schodach wdrapać. Niestety, teren Cudownej Stodoły i przylegającego do niej budynku jest niedostępny, opatrzony co chwilę wielkimi tablicami „KEEP OUT”. Ale może władze hrabstwa Kildare, właściciele budowli, coś kiedyś z tym zrobią.

Mieliśmy przyjechać tu rowerami, co z różnych względów się nam nie udało – a szkoda, bo moglibyśmy wtedy jeszcze po okolicy pojeździć i zobaczyć np. Castletown House czy Kaprys Conollych. Może następnym razem ;)

(i) The Wonderful Barn, Barnhall k. Leixlip, wejście na teren od strony Cellbridge Road (R404), niedaleko autosrady M4; dojazd np. autobusem 66B do przystanku Leixlip Park albo pociągiem linii Maynooth do stacji Leixlip Louisa Bridge. Dosyć szczegółowy techniczny opis spichlerza zamieszczony jest na stronach Narodowego Spisu Dziedzictwa Architektonicznego.