Geoblog.pl    GregorioW    Podróże    Áit chónaithe: Éire    [M] The Little Museum of Dublin

[M] The Little Museum of Dublin

Irlandia
Irlandia, Dublin 2

[Na Howth jeszcze na chwilę wrócimy].

Po polskiej Mszy św. u oo. dominikanów (kościół Najświętszego Zbawiciela przy Dominick Street Lower) zostaliśmy jeszcze chwilę w mieście. W ramach przygotowań do sezonu muzealnego (lato powoli się kończy) skorzystaliśmy z jednej z – pozornie? – skromniejszych tutejszych atrakcji: Małego Muzeum Dublina (ang. The Little Museum of Dublin).

Mieszczące się w dwóch pokojach georgiańskiej kamienicy muzeum uruchomiono w roku 2011. W radzie muzeum zasiadają m.in. burmistrz Dublina, przedstawiciele tutejszej rady miejskiej czy też państwowej organizacji turystycznej Fáilte Ireland. Na jego zbiory składają się rozmaite przedmioty uzyskane od mieszkańców miasta, dokumentujące ważne dla Dublina wydarzenia z XX wieku. Ułożone są one w porządku chronologicznym: w pierwszym pokoju zaczynamy od wiosny 1900 roku, gdy z wizytą przybyła tu królowa Wiktorii i poznajemy krok po kroku drogę do niepodległości. W drugim pokoju ściany są zapełnione różnymi ciekawostkami dotyczącymi lat 1930–2000. Na piętrze możemy jeszcze obejrzeć gabinet redaktora naczelnego The Irish Times. Muzeum organizuje też wystawy okolicznościowe. W tej chwili chyba najciekawsza z nich jest poświęcona historii grupy U2, pozostałe dwie to wystawa ilustracji do opowiadania „Zmarli” ze zbioru „Dublińczycy” Jamesa Joyce’a oraz historia popularnej postaci telewizyjnej – Pani Brown – i jej twórcy, Brendana O’Carrolla. Poza tym wzdłuż klatki schodowej zorganizowano wystawę zdjęć Dublina z lat 1972–82 autorstwa Brendana Walsha.

W muzeum można znaleźć mnóstwo ciekawych eksponatów. Na zdjęciach poniżej wybrałem (trochę losowo) okiennicę ze śladami po kulach z powstania wielkanocnego, plan organizacji komunikacji zbiorowej podczas pielgrzymki Jana Pawła II w roku 1979 czy gazetę z ogłoszeniem aukcji wyposażenia domu, w którym mieści się muzeum. Ale jedno jest pewne – warto tak się zorganizować, by trafić na przewodnika. Ciarán, którego my słuchaliśmy, przez bitą godzinę opowiadał o kilku, może kilkunastu eksponatach z dwóch głównych pokojów, mnóstwo oczywiście przy tym dopowiadając.

Wiedząc już co nieco o (przynajmniej XX-wiecznej) historii miasta, możemy zacząć odwiedzać większe muzea.

(i) The Little Museum of Dublin, 15 St Stephen’s Green, Dublin 2; dojazd czymkolwiek do zieleńca św. Szczepana, m.in. zieloną linią tramwaju czy też mnóstwem różnych autobusów. Otwarte od 9:30 do 17:00, ostatnio oprowadzanie co godzinę od 12:00 do 16:00, ale warto sprawdzać aktualne informacje na stronie. Bilety €7, studenckie €4,50; również do kupienia na stronie muzeum (wtedy ze zniżką).