Geoblog.pl    GregorioW    Podróże    Sur les collines au lac    <i>Basilique Notre-Dame du Valentin</i>
2018

Basilique Notre-Dame du Valentin

Szwajcaria
Szwajcaria, Lausanne-Vinet

Pierwszy raz zajrzałem tutaj jeszcze w sierpniu. Trafiłem z wyszukiwarki i skorzystałem z centralnego położenia świątyni. Szybko się zorientowałem, że bazylika mniejsza pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny jest (chyba) najważniejszym kościołem w Vaud. Tym samym także tutaj zaglądamy z tatą dziś — w uroczystość Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. (Tak, uroczystość — to tutaj święto patronalne miasta i kantonu). Wyjątkowa jest zarówno frekwencja, jak i oprawa — Mszę św. celebruje biskup pomocniczy diecezji Lozanny, Genewy i Fryburga, bp Alain de Raemy.

Nadanie kościołowi Notre-Dame du Valentin godności bazyliki mniejszej w 1992 roku było uwarunkowane m.in. jego znaczeniem historycznym. Jest to pierwsza lozańska świątynia katolicka wybudowana po 1798 roku, gdy w mieście zezwolono na odprawianie katolickich nabożeństw. („Awans na bazylikę” był zresztą związany z 200-leciem odrodzenia się katolicyzmu w Vaud). W chwili poświęcenia w roku 1835 istniała trzynawowa neoklasycystyczna hala projektu Henriego Perregaux, zaś 38-metrowa betonowa dzwonnica została dobudowana w latach 30. XX wieku przez Fernanda Dumasa. W środku dominuje fresk Gina Severiniego, wypełniający absydę. Warto zwrócić uwagę na detale tła — z jednej strony jest widoczna Lozanna z dominującą nad nią katedrą.

Dzięki charakterystycznej bieli, wieża bazyliki jest dobrym punktem orientacyjnym przy oglądaniu miasta z góry. Czyli skąd? Hm, no to już zupełnie inna historia — proszę o cierpliwość.

(i)  Paroisse de Notre-Dame, Rue du Valentin 3, Lausanne. Msze św. w niedziele o 9:00, 10:30, 12:00 (wł.), 17:30 i 20:00, od poniedziałku do piątku o 9:00, 12:20 i 18:20, a w soboty o 9:00, 18:00 i 20:00 (port.). Dojazd trolejbusami linij 1 i 2 do przystanku Rue Neuve (swoją drogą, chyba jedynego w strefie taryfowej 11, który w nazwie ma słowo „rue”), 7 i 8 do przystanku Riponne albo metrem linii m2 do stacji Riponne-Maurice Béjart.