Obudziwszy się tuż przed stacją końcową, przechodzę na perony
Odakyū Enoshima Line. Tą - z krótką przerwą na przesiadkę z
local na
rapid w Yamato - dojeżdżam do Sagami-Ōno, gdzie wsiadam w pociąg znanej mi już
Odakyū Odawara Line.
Kilka ciekawostek kolejowych. Nie pisałem jeszcze o moim pierwszym starciu się z japońskimi regułami "porządkowymi". Jechałem pociągiem z lotniska - trwa to jakąś godzinę - i patrzę, a tu wolne miejsce. Trochę mnie dziwi, że nikt nie siada, ale co tam - we wrocławskich tramwajach też się to często obserwuje. Po paru chwilach zaczęły mnie niepokoić naklejki z informacją "wyłącz telefon w sąsiedztwie miejsc z pierwszeństwem". Po paru stacjach ustąpiłem miejsca pewnej pani, to zauważyłem - siedzenie, z którego wstałem, miało inny kolor obicia niż pozostałe. Brakowało (chyba) naklejki takiej, jaką złapałem w którymś następnym pociągu i poniżej zamieszczam, no ale mam nadzieję, że widać było, że mogłem po prostu o czymś nie wiedzieć ;)
Z ustępowaniem miejsca to w ogóle jest osobna historia. Już w latach 30. Vauban i Kurcewicz pisali: "Zdawiendawna [!] Polacy wśród innych narodów słynęli z rycerskiego stosunku do kobiet. Możemy być dumni z takiej opinji [!] o nas, ale tem bardziej powinniśmy rozwijać w sobie tę zaletę, jako jedną z tych, któremi górujemy nad zagranicą. (...) Cudzoziemcy twierdzą, że jeśli się gdziekolwiek zobaczy w pociągu mężczyznę ustępującego miejsca kobiecie - można z całą pewnością twierdzić, iż jest on Polakiem". Gdy więc owej Japonce miejsca ustępowałem, towarzyszyło temu jej wyraźne zdziwienie ;)
W wielu pociągach (na pewno na
Enoshima Line, ale na innych raczej też) są poza tym specjalne wagony. Jeden z nich to wagon "Women Only" - w godzinach 7:30-9:30 rano mogą nim jeździć tylko kobiety. (Oczywiście oznaczone są odpowiednio wejścia na peronach, żeby móc się w odpowiedniej kolejce ustawić). Poza tym w drodze z Fujisawy trafiłem na wagon opisany "soft air-conditioned" - przyznaję, że czasem różnica między peronem a wagonem klimatyzowanym była ogromna i chętnie do takiego "lekko klimatyzowanego" wsiadłem.
W Iseharze w bloku czeka na mnie mój plecak. Po szybkim rozpakowaniu i przepakowaniu się, rozpoczynamy z Anią najważniejszy "punkt" programu podczas mojej wizyty...
(i)藤沢 (Fujisawa) ->
大和 (Yamato) ->
相模大野 (Sagami-Ōno),
Odakyū Enoshima Line, 23,1 km, ok. 30 min.
相模大野 -> 愛甲石田 (Aikō-Ishida),
Odakyū Odawara Line, 16,2 km, 15 min.