Geoblog.pl    GregorioW    Podróże    Tokyo-no shyuumatsu    Wracam
Zwiń mapę
2009
24
lip

Wracam

 
Japonia
Japonia, Isehara Higashinaruse
POPRZEDNIPOWRÓT DO LISTYNASTĘPNY
Przejechano 10191 km
 
Obudziwszy się tuż przed stacją końcową, przechodzę na perony Odakyū Enoshima Line. Tą - z krótką przerwą na przesiadkę z local na rapid w Yamato - dojeżdżam do Sagami-Ōno, gdzie wsiadam w pociąg znanej mi już Odakyū Odawara Line.

Kilka ciekawostek kolejowych. Nie pisałem jeszcze o moim pierwszym starciu się z japońskimi regułami "porządkowymi". Jechałem pociągiem z lotniska - trwa to jakąś godzinę - i patrzę, a tu wolne miejsce. Trochę mnie dziwi, że nikt nie siada, ale co tam - we wrocławskich tramwajach też się to często obserwuje. Po paru chwilach zaczęły mnie niepokoić naklejki z informacją "wyłącz telefon w sąsiedztwie miejsc z pierwszeństwem". Po paru stacjach ustąpiłem miejsca pewnej pani, to zauważyłem - siedzenie, z którego wstałem, miało inny kolor obicia niż pozostałe. Brakowało (chyba) naklejki takiej, jaką złapałem w którymś następnym pociągu i poniżej zamieszczam, no ale mam nadzieję, że widać było, że mogłem po prostu o czymś nie wiedzieć ;)

Z ustępowaniem miejsca to w ogóle jest osobna historia. Już w latach 30. Vauban i Kurcewicz pisali: "Zdawiendawna [!] Polacy wśród innych narodów słynęli z rycerskiego stosunku do kobiet. Możemy być dumni z takiej opinji [!] o nas, ale tem bardziej powinniśmy rozwijać w sobie tę zaletę, jako jedną z tych, któremi górujemy nad zagranicą. (...) Cudzoziemcy twierdzą, że jeśli się gdziekolwiek zobaczy w pociągu mężczyznę ustępującego miejsca kobiecie - można z całą pewnością twierdzić, iż jest on Polakiem". Gdy więc owej Japonce miejsca ustępowałem, towarzyszyło temu jej wyraźne zdziwienie ;)

W wielu pociągach (na pewno na Enoshima Line, ale na innych raczej też) są poza tym specjalne wagony. Jeden z nich to wagon "Women Only" - w godzinach 7:30-9:30 rano mogą nim jeździć tylko kobiety. (Oczywiście oznaczone są odpowiednio wejścia na peronach, żeby móc się w odpowiedniej kolejce ustawić). Poza tym w drodze z Fujisawy trafiłem na wagon opisany "soft air-conditioned" - przyznaję, że czasem różnica między peronem a wagonem klimatyzowanym była ogromna i chętnie do takiego "lekko klimatyzowanego" wsiadłem.

W Iseharze w bloku czeka na mnie mój plecak. Po szybkim rozpakowaniu i przepakowaniu się, rozpoczynamy z Anią najważniejszy "punkt" programu podczas mojej wizyty...


(i)
藤沢 (Fujisawa) -> 大和 (Yamato) -> 相模大野 (Sagami-Ōno), Odakyū Enoshima Line, 23,1 km, ok. 30 min.
相模大野 -> 愛甲石田 (Aikō-Ishida), Odakyū Odawara Line, 16,2 km, 15 min.
 
POPRZEDNI
POWRÓT DO LISTY
NASTĘPNY
 
Zdjęcia (1)
  • zdjęcie
Komentarze (0)
DODAJ KOMENTARZ
 
GregorioW
Grzegorz Wielgoszewski
zwiedził 17.5% świata (35 państw)
Zasoby: 456 wpisów456 176 komentarzy176 1041 zdjęć1041 5 plików multimedialnych5
 
Moje podróżewięcej
20.09.2020 - 06.02.2021
 
 
07.08.2018 - 11.02.2020
 
 
01.03.2014 - 23.08.2014