Geoblog.pl    GregorioW    Podróże    Fine settimana ai laghi    Mendelejewowi

Mendelejewowi

Włochy
Włochy, Ispra

Całą noc i całe przedpołudnie pada deszcz. Czasem leje, czasem siąpi, tak czy inaczej do wycieczki żadnej nie zachęca.

Wczesnym popołudniem ruszamy na spacer po Isprze. Miejscowość duża nie jest, więc czasu do zmroku wystarczy ;)

Kierujemy się w stronę centralnego placu św. Marcina (patronem Ispry jest św. Marcin z Tours). Wcześniej zaglądamy na stację kolejową (przydałby mi się na jutro rano bilet), ale zamknięta na cztery spusty.
Tuż za rondem na skrzyżowaniu ul. Rzymskiej i ul. Enrico Fermiego, przy ul. Neapolitańskiej znajduje się pomnik... układu okresowego pierwiastków.
Isprzańskie centrum badawcze było utworzone w 1957 roku (i uruchomione w 1959) w ramach traktatu o powołaniu Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej. W tym roku przypada więc 50. rocznica uruchomienia centrum, która dodatkowo zbiega się ze 140. rocznicą ogłoszenia przez Dymitra Mendelejewa prawa okresowości pierwiastków. (Przy okazji ciekawostkę znalazłem - brudnopis układu okresowego). W lipcu odsłonięto więc pomnik, który zaprojektował Antonio Bandirali, członek klubu Sesto Calende - Angera "Lago Maggiore" 2040. dystryktu Rotary International (o czym możemy przeczytać w biuletynie organizacji, która zresztą prawdopodobnie też - przynajmniej częściowo - finansowała pomnik).

Sam pomnik nie wygląda na dopiero co wybudowany, ale to może wszystko przez ten deszcz ;)