Geoblog.pl    GregorioW    Podróże    Am Dreiländereck    <i>Rorategottesdienst (mit Eucharistiefeier)</i>
2020

Rorategottesdienst (mit Eucharistiefeier)

Szwajcaria
Szwajcaria, Muttenz

Po inauguracji przed tygodniem kolejna okazja na lokalne roraty trafia mi się w mojej parafii zamieszkania. Kościół pw. św. Jana Marii Vianneya w Mutencji odwiedziłem już wcześniej, ale pierwszy raz idę tam wieczorem. Już przy przystanku tramwajowym czuję zapach ognisk porozstawianych na dziedzińcu kościoła na przemian z choinkami. Wchodzę do kościoła i tam, podobnie jak w Arlesheim, limit uczestników odliczany jest świeczkami przy wejściu. Załapuję się na jedną z ostatnich. I choć innych świec w kościele jest mnóstwo, w półmroku i z zaparowanymi okularami z trudem znajduję wolne miejsce.

Surowe betonowe wnętrze o nieoczywistych kształtach, dosyć dosadny przykład brutalizmu z lat 60. XX w., dosyć intrygująco prezentuje się w niecodziennym oświetleniu. Elementem wystroju jest też coraz rzadziej spotykany podwieszany z sufitu adwentowy wieniec. Czyste brzmienie względnie nowych organów dopełnia szczególną oprawę Mszy św. w uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najwiętszej Maryi Panny. I właśnie — dziś uczestniczę w „pełnej” Eucharystii, która w grafiku figuruje jako Rorategottesdienst, czyli dosłownie «nabożeństwo roratne». W innych parafiach dodawane jest czasem mit Eucharistiefeier, co już jednoznacznie na Mszę św. wskazuje. Ksiądz proboszcz znów wystawia na próbę moją znajomość języka: o ile homilia jest jeszcze w miarę po niemiecku, o tyle w ogłoszeniach z trudem wyłapuję jakieś zrozumiałe słowa. Jestem więc trochę zaskoczony, gdy na wyjściu dostaję upominek: świąteczny pakunek z czekoladkami. Domyślam się, że jest to związane ze zwyczajem, zgodnie z którym po roratach organizowane są spotkania wspólnot parafialnych. Niestety, w tym roku w „Kirche heute” widzę głównie komunikaty o odwoływanych śniadaniach i innych poczęstunkach…

Ogniska na dziedzińcu się dopalają (dalej mocno grzeją!), ja zaś wracam do domu — jutro czeka kolejna wyprawa.

(i)  Kirche Johannes Maria Vianney (Pfarrei Muttenz), Tramstrasse 55, Muttenz (BL).
Jak można się domyślić po adresie, dogodny dojazd tramwajem linii 14 do przystanku Muttenz, Schützenstrasse.