Geoblog.pl    GregorioW    Podróże    Am Dreiländereck    <i>Rorategottesdienst mit Kommunionfeier</i>
2020

Rorategottesdienst mit Kommunionfeier

Szwajcaria
Szwajcaria, Birsfelden

Do Arlesheim pojechałem samochodem, do Mutencji na roraty wystarczyło piechotą, czas na rower. Kolejnym celem jest Birsfelden i tamtejszy kościół pw. św. Mikołaja z Flüe (Kirche Bruder Klaus), głównego patrona Szwajcarii. Trasa rowerowa z Mutencji wiedzie przez kładkę nad magistralą kolejową i fragmentem węzła autostrad A2/A3–A18, która to przeprawa zastąpiła w latach 70. XX w. biegnącą tędy ulicę Mutencką. (Muttenzerstrasse w Birsfelden wyraźnie się przed autostradą urywa, a serwis historyczny szwajcarskiego Federalnego Urządu Topografii pozwala potwierdzić przypuszczenia). I przejażdżka tą kładką jest sama w sobie atrakcją.

Dojeżdżam do kościoła. Znów nieco spóźniony. Ale widzę inne rowery, parkuję obok, szukam wejścia. O, jakiś Pan instaluje dekoracje.
— Którędy na Mszę św.? — pytam.
— Szhriirrhriiszhrrsszuszszchryyhr… in der Krypta.
(No dobrze, może trochę więcej zrozumiałem).
— Pójdzie Pan tamtędy i na dół. Tylko proszę uważać na schodach, bo ślisko! — ostrzegł mnie pan przed skutkami padającego deszczu.
Znajduję drogę bez problemu, wchodzę.

I rzeczywiście, jest skromna krypta, niemal zamieniona teraz na szopkę bożonarodzeniową. Coś już się dzieje, ale znajduję wolne krzesło (są porozstawiane w przepisowych odstępach). Ledwo zrzucam manatki, a już jedna z parafianek przynosi mi świeczkę, która tutaj już nie służy do odliczania, ale jednak jest obowiązkowym wyposażeniem uczestnika nabożeństwa. I znów: są czytania z Pisma Świętego, gra muzyka (jest wśród nas cytrzystka!), jest nauka księdza proboszcza, parafianki czytają dwa dodatkowe teksty do przemyślenia. I choć nie jest sprawowana Eucharystia, na koniec nabożeństwa ksiądz udziela wiernym Komunii św. Tym samym dziś biorę udział w Rorategottesdienst mit Kommunionfeier.

Choć wobec tego, co czytałem w gazecie w kontekście rorat w innych parafiach, jest to nieco zaskakujące, ale po nabożeństwie jest zorganizowane wspólne śniadanie. Ja jednak biorę rower i ruszam na dalsze zwiedzanie. W centralnej części miejscowości, dwa skrzyżowania dalej, powinna być już czynna piekarnia.

(i)  Kirche Bruder Klaus (Pfarrei Birsfelden), Hardstrasse 28, Birsfelden (BL).
Dojazd tramwajem linii 3 do przystanku Birsfelden, Schulstrasse.